خواص مواد گیاهی

۱۱ خواص شگفت انگیز ضدسرطانی زنجبیل برای سلامتی

یک مقاله درباره 11 خاصیت زنجبیل

چقدر از خواص زنجبیل می‌دانید؟

 زنجبیل؛ تنها یک ادویه محبوب در آشپزی و شیرینی‌پزی نیست. تاثیر خواص زنجبیل، این ساقه زیر زمینی بر سلامتی؛ قرن‌هاست که شناخته شده است. شاید در زمان‌های گذشته فقط با شنیدن زنجبیل خیلی مفید است؛ آن را مصرف می‌کردیم. اما حالا وقت آن است که در مورد خواص زنجبیل؛ بیشتر بدانیم.

در این مقاله شما با ۱۱ تا از مهمترین فواید زنجبیل آشنا می‌شوید.

زنجبیل چیست؟

زنجبیل گیاهی گلدار است که از جنوب شرقی آسیا نشات گرفته و متعلق به خانواده زنجبیلیان است. ارتباط نزدیکی با زردچوبه، هل و گالنگال دارد. 

زنجبیلی که استفاده می کنیم از گونه Alpinia از خانواده زنجبیل است. این گونه از زنجبیل دارای ریشه خوشبوست که خواص طبی زیادی دارد.

ریزوم (قسمت زیر زمینی ساقه) بخشی است که معمولاً به عنوان ادویه استفاده می‌شود.
اغلب به آن ریشه زنجبیل یا همان زنجبیل گفته می‌شود. 
زنجبیل، یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین ادویه‌های روی زمین است. 
زنجبیل را می‌توان به صورت تازه، خشک، پودر شده یا به عنوان روغن یا آب استفاده کرد. زنجبیل یک ماده بسیار رایج در انواع پخت و پزهاست.

خاصیت‌های زنجبیل

خواص درمانی این ادویه قرن‌هاست که باعث شده در بیشتر طب‌های سنتی از آن استفاده شود. امروزه دانشمندان با استفاده از تجزیه عناصر موجود در زنجبیل؛ پی به دلایل تاثیر آن بر سلامتی انسان برده‌اند. 

یازده خاصیت شناخته و بررسی شده زنجبیل در ادامه مقاله خواهید خواند.

۱. زنجبیل حاوی گینجرول است که دارای خواص دارویی قدرتمندی است

یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده زنجبیل؛ گینجرول است.

گینجرول مسئول بسیاری از خواص دارویی زنجبیل است. این ماده با داشتن قابلیت کنش و واکنش با بافت زنده یا سازواره زنده، اثرات بیولوژیک (زیست کنشور) بالایی دارد.

طبق تحقیقات، گینجرول اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارد. به عنوان مثال، به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند، استرس اکسیداتیو بخاطر وجود بیش از حد رادیکال‌های آزاد در بدن اتفاق می‌افتد.

زنجبیل دارای اثرات درمانی زیادی است. برای همین جایگاه مهمی در طب سنتی و جایگزین‌های آن دارد. امروزه استفاده از زنجبیل و کمک به مبارزه با آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونای اخیر بسیار موثر بوده است.

چطور زنجبیل می‌تواند این تاثیرات را نشان دهد؟ با داشتن ماده‌ای به نام  گینجرول.

مقاله خواص زنجبیل

۲. زنجبیل در درمان انواع حالت تهوع مفید است

حالت تهوع به دلایل مختلفی در انسان ایجاد می‌شود. مثلا در انواع خاصی از جراحی‌ها فرد بیمار دچار تهوع می‌شود. بعد از شیمی درمانی هم حالت تهوع اتفاق می‌افتد.  زنجبیل تاثیر بسیاری بر بیشتر انواع حالت تهوع دارد.

همچنین زنجبیل برای رفع حات تهوع زمان بارداری و یا دل آشوبه‌ای که در این زمان ایجاد می‌شود بسیار موثر است. مروری بر ۱۲ تحقیق که در مجموع ۱۲۷۸ زن باردار را شامل می‌شد ؛ نشان می‌دهد:  ۱.۱ تا ۱.۵ گرم زنجبیل می‌تواند علائم تهوع را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اگرچه زنجبیل بی‌خطر تلقی می‌شود ، اما اگر باردار هستید قبل از مصرف مقادیر زیاد، با پزشک خود صحبت کنید. 
توصیه می‌شود زنان باردار نزدیک به زایمان یا کسانی که سقط جنین داشته‌اند از مصرف زنجبیل خودداری کنند. منع مصرف زنجبیل برای افرادی که سابقه خونریزی واژن و اختلالات لخته شدن را دارند، توصیه می‌شود.

خلاصه:
فقط یک تا یک‌و‌نیم گرم زنجبیل می‌تواند به جلوگیری از انواع حالت تهوع ، از جمله تهوع مرتبط با شیمی درمانی ، حالت تهوع پس از جراحی و تهوع صبحگاهی کمک کند.

۳. زنجبیل به کاهش وزن کمک می کند

طبق تحقیقات انجام شده روی افراد ، زنجبیل در کاهش وزن نقش دارد. تحقیقی در سال ۲۰۱۶ در مورد ۸۰ زن مبتلا به چاقی نشان داد که زنجبیل همچنین می‌تواند به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و سطح انسولین خون کمک کند.
سطح بالای انسولین خون با چاقی همراه است. 
شرکت کنندگان در تحقیق، دوزهای روزانه نسبتاً بالا – ۲ گرم – پودر زنجبیل را به مدت ۱۲ هفته دریافت کردند.

در بررسی مقالات غذاهای کاربردی سال ۲۰۱۹  نتیجه‌گیری شد که یکی از خواص زنجبیل ؛ تأثیر بسیار خوب آن بر چاقی و کاهش وزن است.

شواهد به نفع نقش زنجبیل در جلوگیری از چاقی در تحقیقات حیوانی قوی‌تر است. در آزمایشی به روی موش‌ها؛ موش‌هایی که به طور مداوم با آب زنجبیل یا عصاره زنجبیل تغذیه می‌شدند ، کاهش وزن بدن داشتند، حتی در مواردی که قبلا با رژیم‌های غذایی پرچربی غذادهی شده بودند.

توانایی زنجبیل برای تأثیر در کاهش وزن مربوط به مکانیزم‌های خاصی است، مثل توانایی آن در افزایش تعداد کالری سوزانده شده یا کاهش التهاب.

خلاصه:
طبق تحقیقات انجام شده روی حیوانات و انسان‌ها، زنجبیل به بهبود سنجش‌های مربوط به وزن کمک می‌کند. این موارد شامل وزن بدن و نسبت اندازه کمر به لگن است.

مقاله خواص زنجبیل

۴. زنجبیل باعث بهبود آرتروز می‌شود

آرتروز (OA) یک مشکل شایع سلامتی است. این شامل تحلیل رفتن مفاصل در بدن است که منجر به علائمی مانند درد و سفتی مفصل می‌شود. از فواید زنجبیل این است که می‌تواند درد ناشی از آرتروز را کاهش دهد.

در یک بررسی نشان داده شد که افرادی که از زنجبیل برای درمان آرتروز خود استفاده می‌کردند ، کاهش قابل توجهی در درد و ناتوانی داشتند و فقط عوارض جانبی خفیف مانند عدم رضایت از طعم زنجبیل مشاهده شد. 
با این حال ، طعم و مزه زنجبیل همراه با ناراحتی معده ، باعث ترک تقریباً ۲۲٪ از شرکت کنندگان در این مطالعه شد.

تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۱ نشان داد که ترکیبی از زنجبیل محلی ، کندر رومی ، دارچین و روغن کنجد می‌تواند به کاهش درد و سفتی در افراد مبتلا به آرتروز زانو کمک کند.

خلاصه:
برخی مطالعات نشان داده‌اند که زنجبیل در کاهش علائم آرتروز ، به ویژه آرتروز زانو موثر است.

۵. زنجبیل قند خون را کاهش می‌دهد و خطر بیماری‌های قلبی را کم می‌کند

حوزه جدید از تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از خواص زنجبیل این است که ضد دیابت قدرتمندی است. 

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ روی ۴۱ شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد، ۲ گرم پودر زنجبیل در روز ۱۲٪ قند خون ناشتا را کاهش داد. 
همچنین باعث بهبود چشمگیر هموگلوبین A1c (HbA1c) ، (نشانگر سطح قند خون در طولانی مدت) شد. طی مدت ۱۲ هفته HbA1c 10٪ کاهش یافت.

همچنین ۲۸٪ کاهش نسبت آپولیپوپروتئین B / آپولیپوپروتئین A-I و ۲۳٪ کاهش مالون دی آلدهید (MDA) وجود داشت که محصول جانبی استرس اکسیداتیو است. نسبت بالای ApoB / ApoA-I و میزان بالای MDA هر دو عامل اصلی خطر بیماری‌های قلبی هستند.

بررسی مقالات سال ۲۰۱۹  حاوی اخبار دلگرم کننده در مورد فواید زنجبیل بود مانند این خبر که زنجبیل به میزان قابل توجهی HbA1c را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد. با این حال ، همچنین مشخص شد که زنجبیل تاثیری در قند خون ناشتا ندارد.

خلاصه:
نشان داده شده‌ است که زنجبیل باعث کاهش سطح قند خون و بهبود عوامل مختلف بیماری‌های قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

مقاله خواص زنجبیل

۶. زنجبیل به درمان سوء هاضمه مزمن کمک می‌کند

سوء هاضمه مزمن با درد و ناراحتی مکرر در قسمت بالای شکم مشخص می‌شود. اعتقاد بر این است که تاخیر در تخلیه معده عامل اصلی سوء هاضمه است. جالب اینجاست که ثابت شده زنجبیل تخلیه معده را تسریع می‌بخشد.

به افراد مبتلا به سوء هاضمه عملکردی(که همان سو هاضمه است و علت مشخصی ندارد)، در یک تحقیق کوچک در سال ۲۰۱۱، به گروهی از افراد کپسول زنجبیل و به گروهی دیگر دارونما خورانده شد و یک ساعت بعد از آن به همه آنها سوپ داده شد. 
دوازده دقیقه طول کشید تا معده در افرادی که زنجبیل دریافت می کنند خالی شود این در حالی است که در کسانی که دارونما دریافت کرده اند ۱۶.۱ دقیقه طول کشید.

این تأثیرات در افراد بدون سوء هاضمه نیز دیده شده است. در تحقیقی در سال ۲۰۰۸ توسط برخی از اعضای همان تیم تحقیقاتی ، به ۲۴ فرد سالم کپسول زنجبیل و دارونما داده شد.
یک ساعت بعد به همه آن‌ها سوپ داده شد. مصرف زنجبیل در مقابل دارونما تخلیه معده را سریع کرد. برای افرادی که زنجبیل دریافت کرده اند ۱۳.۱ دقیقه و برای افرادی که دارونما دریافت کرده اند ۲۶.۷ دقیقه طول کشید.

خلاصه:
زنجبیل باعث تخلیه سریع معده می‌شود، به همین دلیل، می تواند برای افراد مبتلا به سوء هاضمه و ناراحتی مرتبط با معده  مفید باشد.

۷. زنجبیل درد قاعدگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد

دیسمنوره (قاعدگی دردناک)  به دردی که در طول چرخه قاعدگی احساس می‌شود اشاره دارد. یکی از کاربردهای سنتی زنجبیل، استفاده از خواص زنجبیل برای تسکین درد است، از جمله درد قاعدگی.

در تحقیقی  در سال ۲۰۰۹ ، به ۱۵۰ زن گفته شد كه در ۳ روز اول قاعدگی خود از زنجبیل یا داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) استفاده كنند. 
سه گروه روزانه چهار دوز پودر زنجبیل (۲۵۰ میلی گرم)، مفنامیک اسید (۲۵۰ میلی گرم) یا ایبوپروفن (۴۰۰ میلی گرم) دریافت کردند. زنجبیل موفق شد درد را به اندازه دو NSAID کاهش دهد.

مطالعات اخیر همچنین به این نتیجه رسیده اند که زنجبیل موثرتر از دارونما است و به  اندازه داروهایی مانند مفنامیک اسید و استامینوفن، کافئین، ایبوپروفن (نوافن) موثر است.

خلاصه:
به نظر می‌رسد زمانی که زنجبیل در ابتدای دوره قاعدگی مصرف می‌شود ، در برابر درد قاعدگی بسیار موثر است.

۸. زنجبیل به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند

سطوح بالای کلسترول بد (LDL) با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است. غذاهایی که می‌خورید می‌توانند تأثیر زیادی روی سطح LDL داشته باشند. یکی دیگر از خواص زنجبیل ؛ توانایی کاهش میزان کلسترول بد (LDL) خون است.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ روی ۶۰ نفر از افراد مبتلا به چربی خون انجام شد، ۳۰ نفری که هر روز ۵ گرم پودر خمیر زنجبیل دریافت می‌کردند‌، میزان کلسترول بد (LDL) خود را در مدت ۳ ماه ۱۷.۴٪ کاهش دادند. 
گرچه افت LDL چشمگیر است، اما باید در نظر داشت که شرکت‌کنندگان در این تحقیق دوزهای زیادی از زنجبیل دریافت کرده‌اند.

بسیاری از افراد مزه‌ی بدی در دهان را دلیل ترک این تحقیقات ذکر کردند که در آن دوزهای ۵۰۰ میلی گرم – تا ۱ گرم زنجبیل دریافت کردند. دوزهای گرفته شده در طول مطالعه چربی خون ۵-۱۰ برابر بیشتر است.
این احتمال وجود دارد که اکثر افرد سختشان باشد که دوز ۵ گرم را به مدت طولانی و کافی برای دیدن نتایج تحمل کنند.

مقاله خواص زنجبیل

در یک تحقیق قدیمی در سال ۲۰۰۸ ، افرادی که هر روز ۳ گرم پودر زنجبیل دریافت می‌کردند (به شکل کپسول) نیز کاهش قابل توجهی در بیشتر علائم کلسترول مشاهده کردند.
میزان کلسترول بد (LDL) آنها طی ۴۵ روز ۱۰٪ کاهش یافت. این یافته‌ها با مطالعه روی موش‌های مبتلا به کم کاری تیروئید یا دیابت پشتیبانی می‌شود. عصاره زنجبیل میزان کلسترول LDL (بد) را تا حدی مشابه داروی کاهش دهنده کلسترول آتورواستاتین کاهش می‌دهد.

افراد مورد بررسی از هر ۳ تحقیق همچنین کاهش کلسترول تام را تجربه کردند. شرکت کنندگان در تحقیق سال ۲۰۰۸ و همچنین موش‌های آزمایشگاهی نیز شاهد کاهش تری گلیسیرید خون خود بودند.

خلاصه:
برخی شواهد ، هم در انسان و هم در حیوانات ، نشان می‌دهند که زنجبیل می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL (بد) ، کلسترول تام و سطح تری گلیسیرید خون شود.

۹. زنجبیل خواص ضدسرطانی دارد

زنجبیل به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای انواع مختلف سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. خواص ضد سرطانی به گینجرول نسبت داده می‌شود که به مقدار زیادی در زنجبیل خام یافت می‌شود. یک فرم شناخته شده با عنوان [۶]-gingerol بسیار قدرتمند تلقی می‌شود.

در یک تحقیق ۲۸ روزه روی افراد در معرض خطر طبیعی سرطان روده بزرگ ، ۲ گرم عصاره زنجبیل در روز به طور قابل توجهی مولکول‌های سیگنالینگ پیش التهابی را در روده بزرگ کاهش می‌دهد. با این حال، یک تحقیق تکمیلی روی افرادی که در معرض خطر بالای سرطان روده بزرگ قرار داشتند، نتایج مشابهی را به همراه نداشت.

از خواص زنجبیل تاثیر درمانی آن بر روی برابر سایر سرطان های مربوط به معده و روده مانند سرطان لوزالمعده و سرطان کبد است. همچنین ممکن است در برابر سرطان پستان و سرطان تخمدان نیز موثر باشد.

خلاصه:
فواید ضد سرطانی زنجبیل مربوط به ماده گینجرول است که بیشتر فواید زنجبیل را ایجاد می‌کند.

مقاله خواص زنجبیل

۱۰. زنجبیل عملکرد مغز را بهبود می‌دهد و در برابر بیماری آلزایمر محافظت می‌کند

استرس اکسیداتیو و آماس مزمن می‌تواند روند پیری را تسریع کند. اعتقاد بر این است که آنها از عوامل اصلی بیماری آلزایمر و کاهش شناختی مربوط به سن هستند.

برخی از تحقیقات روی حیوانات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات زیست کنشور (دارای قابلیت کنش و واکنش با بافت زنده یا سازواره‌ی زنده) در زنجبیل می‌توانند پاسخ‌های التهابی را که در مغز ایجاد می‌شود ، مهار کنند. 
همچنین برخی شواهد نشان می‌دهند که زنجبیل می‌تواند به طور مستقیم به تقویت عملکرد مغز کمک کند.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ روی زنان میانسال سالم انجام شد، معلوم شد که دوزهای روزانه عصاره زنجبیل برای بهبود زمان واکنش و حافظه موثر بوده است. علاوه بر این، مطالعات متعدد بر روی حیوانات نشان می‌دهد که زنجبیل می تواند از مغز در برابر عملکرد بد مربوط به سن محافظت کند.

خلاصه:
تحقیقات روی حیوانات نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند از آسیب‌های مغزی مرتبط با سن محافظت کند. همچنین می‌تواند به بهبود عملکرد مغز در زنان میانسال کمک کند.

۱۱. زنجبیل با عفونت ها مبارزه می‌کند

یکی دیگر از  خواص زنجبیل (بخاطر داشتن گینجرول)؛ کاهش خطر ابتلا به عفونت‌هاست. در حقیقت، عصاره زنجبیل می‌تواند از رشد انواع مختلفی از باکتری‌ها جلوگیری کند.

طبق تحقیقی در سال ۲۰۰۸ ، در برابر باکتری‌های دهانی که به التهاب لثه و پریودنتیت مرتبط هستند بسیار موثر است. این‌ها هر دو بیماری التهابی لثه هستند. 
زنجبیل تازه همچنین ممکن است در برابر ویروس پیوسته یاخته‌ای تنفسی (RSV) ، علت شایع عفونت‌های تنفسی، موثر باشد.

خلاصه:
زنجبیل به مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌های مضر کمک می‌کند و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد.

مقاله خواص زنجبیل

افزودن زنجبیل به رژیم غذایی خود

اگر می خواهید از خواص زنجبیل بهره ببرید حتما آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. راه‌های استفاده زیادی از این ماده پر خاصیت وجود دارد. 

مانند:
به عنوان  ادویه در غذاهایی که طعم زنجبیل را در آن می‌پسندید. 
در شیرینی پزی، طعم زنجبیل بسیار دلپذیر است و شیرینی‌های سنتی ایرانی زیادی بر پایه مزه زنجبیل وجود دارد.
در چای و یا حتی دم کرده خود زنجبیل.
در اسموتی‌ها و نوشیدنی های سرد.
و یکی از راحتترین و خوشمزه ترین استفاده زنجبیل: در یک لیوان شیر گیاهی و عسل؛ یک قاشق غذاخوری پودر زنجبیل اضافه کنید و میل کنید.

کلام آخر:
زنجبیل مملو از مواد مغذی و ترکیبات بیولوژیک است که فواید بسیار خوبی برای بدن و مغز شما دارد. فواید زنجبیل به همین جا ختم نمی‌شود و تحقیقات بر روی خواص زنجبیل ادامه دارد.‌

منبع و برداشت:    Healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *